استفاده از اینترنت جهت پیش بینی آب هوا در ورزشهای طبیعت

استفاده از اینترنت جهت پیش بینی آب هوا در ورزشهای طبیعت

 
 

میخوایم به یه برنامه داخل طبیعت بریم . کویر ، کوهنوردی ، جنگل نوردی ، دوچرخه کوهستان ، اسکی ... اما چجوری می تونیم از پیش بینی وضع هوای اون منطقه مطلع بشیم. برای پیش بینی وضع آب و هوای شهرها به خصوص شهرهای اصلی کار راحته ، از روزنامه و رادیو تلوزیون خودمون تا سایتهای مختلفی که در اینترنت هست و اطلاعات آب و هوای شهر های جهان رو نمایش میدن همگی نیاز ما رو جواب میده اما مسلما برای رفتن به طبیعت نمی تونیم به پیش بنی وضع آب و هوای نزدیک ترین شهر تکیه کنیم و انتظار داشته باشیم مثلا آب و هوای مشابهی رو در کوهی در نزدیکی یک شهر تجربه کنیم. چه بسا در کوه یا دشتی نزدیک به یک شهر بارندگی و دمای پایینی رو در فصلی مثل بهار یا پاییز داشته باشیم اما در خود شهر وضعیت کاملا عادی و مطلوب باشه.

سایتهایی هستند که می تونند در این زمینه ما رو کمک کنند و من شخصا در تمامی برنامه هایی که اجرا می کنم ازشون استفاده می کنم و تا الان نتایج خیلی قابل قبولی گرفتم .

کوهنوردی:

خوب اول اگه قصد ما صعود به قله ای باشه می تونیم سری به سایت معتبر و معروف Mountain-forecast.com بزنیم. این سایت وضعیت آب و هوای کوههای بسیاری رو در خودش داره از جمله کوههای معروف زیر رو در ایران :

  1. علم کوه
  2. آزاد کوه
  3. برج
  4. دماوند
  5. درفک
  6. کلک چال
  7. تخته سلیمان
  8. توچال
  9. کرکس
  10. شیرکوه
  11. بیستون
  12. الوند
  13. سبلان
  14. دنا
  15. اشتران کوه
  16. تفتان
  17. جوپار
  18. زرد کوه

جالبه ! نه؟ خدا رو شکر که ایران تو این سایت فیلتر نیست و می تونیم ازش استفاده کنیم. اما طریقه استفاده از این سایت به این صورت مرحله به مرحله اینجوریه :

اول : مرور گر رو باز می کنیم و آدرس سایت رو وارد می کنیم : Mountain-forecast.com

دوم بعد از باز شدن سایت باید کشور ، رشته کوه و خود کوه رو انتخاب کنید - مطابق شکلهای زیر :

 

توجه کنید برای انتخاب کوههایی که گفتم باید در قسمت subrange رشته کوه رو اول انتخاب کنید تا کوههای مربوط به رشته کوه در قسمت mountain ظاهر شود. به عنوان مثال برای انتخاب کرکس باید Central Iranian Plateau رو انتخاب کنید و برای انتخاب دنا باید گزیته subrange را روی انتخاب اول که خالی است قرار دهید. تعدادی از کوهها هم در قسمت range باید به جای iranian Plateau ، گزینه zagros را انتخاب کنید تا بتوانید کوههایی مثل تفتان یا زردکوه را انتخاب کنید. کمی دسته بندی بهم ریخته و نادرست است اما اطلاعات خود کوهها درسته و ممکنه هر چند وقت یکبار دسته بندی هاشون عوض بشه یا کوهها و محدوده های جدیدی به سایت اضافه بشه.

بعد از اینکه کوه را انتخاب کردید ، صفحه به صورت خودکار عوض شده و اطلاعات هواشناسی کوه مربوطه نمایش داده می شود. و درابتدای صفحه چنین چیزی خواهیم دید :

 

در صفحه اول اطلاعات محدوده جغرافیایی کوه مورد نظر رو میبینید و خبری از پیش بینی آب و هوای اون نیست اما به بالای صفحه که عکسش رو براتون گذاشتم نگاه کنید. در ستون Forecast از 1000 متری تا ارتفاع قله یعنی 5670 متری برای شما دسته بندی کرده و با کلیک بر روی هر کدوم از اونها ، پیش بینی آب و هوای کوه رو در اتفاع مورد نظر می بینید. مثلا ما بر روی 4000 متر کلیک می کنیم یعنی حدود جایی که بارگاه سوم و یا پناهگاه سیمرغ قرار دارد و چنین چیزی خواهیم داشت :

در اینجا پیش بینی هوا شناسی امروز و 5 روز آینده رو به ما نشون می ده  و اطلاعا هر روز رو در سه قسمت صبح ، بعد از ظهر و شب به تفکیک نمایش داده . اگر اطلاعات هواشناسی رو برای اولین وضعیت یعنی صبح همین امروز بیان کنیم به ما میگه که در صبح روز شنبه ما:

  • 20 کیلومتر باد در جهت شمال شرقی داریم
  • 9 سانتیمتر بارش برف داریم
  • باران نداریم
  • حداکثر و حداقل دما منفی هفت درجه است یعنی دما در طول صبح ثابته.
  • با احتساب وزش باد 20 کیلومتری سرمای هوا در حدود منفی چهارده درجه احساس میشه ،منظورم گزینه chill هست . یعنی اگه یه  روکش دستکش ضد باد فقط دستت باشه دمایی که دستت حس می کنه منفی هفت درجه است اما اگه دستت لخت باشه دمای منفی چهارده درجه رو احساس می کنی.
  • یخ بندون در ارتفاع 2900 متری اتفاق میفته یعنی در اون ارتفاع دقت کنید شاید نیاز به بستن کرامپون داشته باشید.
  • و در انتها به ما میگه که طلوع آفتاب ساعت 5:50 و غروب آفتاب ساعت 16:38 خواهد بود.

در صعود های چند روزه یک قله مثل دماوند که صبح در ارتفاع سه هزار متری کار رو شروع کنیم و تا بارگاه  در بالای 4000 متری بریم و شب رو بمونیم و در نهایت صبح فردا اقدام به صعود قله کنیم ، این پیش بینی در ارتفاع متفاوت خیلی به کار ما میاد و میتونه برنامه ریزی صعود ما رو دقیق تر کنه. این نوع پیش بینی در صعود های هیمالیایی و ارتفاع بلند که مرتب بین کمپ ها نفرات رفت و آمد می کنند ارزش خیلی زیادتری پیدا می کنه.

فقط یه نکته ، اگر وارد این سایت شدید و نتایج رو به صورت فارنهایت مشاهده کردید میتونید گزینه Metric رو از قسمت کنار پیش بینی که زمینه سبز رنگی داره و در تصویر هم مشخصه انتخاب کنید تا نتایج رو به صورت سلسیوس ببینید.

اگه قله ای که میخوایم بریم جزو لیست این سایت نباشه اما قله ی رو در نزدیکی اون به ما میده میشه به اطلاعات اون قله نزدیک نیز با توجه به شرایط قله تکیه کنیم. مثلا از اطلاعات قله برج می تونیم برای هرزه کوه یا خلنو ها استفاده کنیم اما برای مثال برای دو خواهرون نمی تونیم به دماوند مراجعه کنیم چون میدونیم دماوند خیلی شرایط خاصی داره و ممکنه در حالی که رویه دماوند کولاک شدیدی باشه روی قله های اطراف اون شرایط اصلا اینجور نباشه. خوب اگر هنوز نمی تونیم وضعیت آب و هوای قله مورد نظرمون رو بفهمیم تا انتهای مطلب با من بیاید شاید فرجی شد !

 

اسکی:

برای اسکی هم یه سایت خوب دیگه بهتون معرفی میکنم برادر همین سایت قبلی هست به اسم Snow-forecast.com . بعد از رفتن به این سایت باید نام کشور و پیست اسکی مورد نظر رو انتخاب کنیم :

 

 

همونطور که می بینید این سایت برای ایران وضعیت آب و هوای این پیست های رو در اختیار میذاره :

  1. آب علی
  2. دربندسر
  3. دیزین
  4. دماوند
  5. پولادکف
  6. سپیدان
  7. شمشک
  8. توچال

فقط دماوند تو این لیست جزو پیستها نیست که بهر حال اطلاعات اون رو آورده. بقیه کار بعد از انتخاب پیست اسکی مثل سایت قبلی Mountain-forecast هست که بر اساس ارتفاعی که انتخاب می کنید پیش بینی چند روز آینده اون رو بهتون میده.

حالا که اطلاعات پیست شمشک و دیزین رو داریم می تونیم وضعیت آب و هوای قله های اطراف این پیست ها مثل کلون بستک ، سرکچال ، روته و آبک رو هم تخمین بزنیم .

 

دوچرخه کوهستان ، کویر نوردی ، جنگل نوردی ، دشت و دریاچه و دریا

خوب از این جای کار به بعد مثل سایت های قبلی که گفتم هلو برو تو گلو نیست و به ابتکار عمل و کمی صرف زمان احتیاج داره. مثلا فرض کنید ما میخوایم بریم دشت لار دوچرخه سواری یا یه برنامه جنگل نوردی و به اطلاعات هواشناسی نیاز داریم .

خوب برای اینکار اول باید نرم افزار معروف گوگل ارث رو نصب کنید . یا از تو این سی دی های برنامه ها یا از تو خود سایت گوگل آخرین نسخه رو بگیرید و نصب کنید.

روش کار چیه ؟ ببینید اول ما باید با استفاده از گوگل ارث مختصات منطقه ای که رو که میخوایم بریم در بیارم و بعد این مختصات رو تویه سایت دیگه که خیلی خفنه جستجو کنیم و با کمی صبر و حوصله پیش بینی وضعیت آب و هوا رو در بیاریم. اصلا سخت و پیچیده نیست خیالتون راحت حتی جذاب هم هست پس یه بار سعی کنید .

بعد از اینکه گوگل ارث رو نصب کردید باید سیستم موقعیت اون رو به درجه تغییر دهید تا در سایتی که میگم بتونیم باهاش کار کنیم. برای همین در گوگل ارث از منوی tools برید option  رو انتخاب کنید و بعد در پنجره باز شده مثل تصویر زیر Decimal Degrees رو انتخاب کنید :

 

 

فرض اینکه ما قسمت شمالی دریاچه لار مد نظرمونه و میخوایم آب و هوای اون رو پیدا کنیم. با گوگل ارث روی نقطه مورد نظر می ریم و یک نشانه یا همون PlaceMark رو روی نقطه مورد نظر قرار میدیم ، مثلا به این شکل :

 

 

 

لازم نیست نقطه رو ذخیره کنیم ، فقط می خوایم طول و عرض جغرافیایی شو داشته باشیم پس همین حالت گوگل ارث را رها می کنیم و سایت زیر رو باز می کنم :

freemeteo.com

بعد از باز کردن سایت در پایین اون سایت یه پنجره جستجو به این شکل خواهیم داشت:

 

همانطور کی می بینید اینجا از ما طول و عرض جغرافیایی رو سوال کرده به علاوه اینکه از ما میخواد شعاع جستجو رو هم مشخص کنیم. برای مثال ما با توجه به گوگل ارث این اطلاعات را تا دو رقم اعشار وارد کرده و محدوده جستجو رو هم برابر 10 کیلومتر قرار می دیم :

 

حالا دکمه OK رو می زنیم و نتیجه جستجو فهرستی از مکانهای ثبت شده در این سایته که به شعاع 10 کیلومتری نقطه ما در سایت وجود داره :

این فهرست شامل مناطق مختلفی یه که حتی نوع اون رو نشون میده مثل کوه ، رودخانه ، منطقه ، خط الراس  و...  خوشتون اومد ؟ آره خیلی باحاله . البته بگم به اسامی همیشه اعتماد نکنید . گاهی وقتها خود اسم محدوده ما تویه لیست هست و گاهی به علت گستردگی محدوده مثل دشت لار یا نبودن خود محدوده باید چند نقطه در اطراف رو بررسی کنیم. برای همینه که دونستن نام محلهای اطراف خیلی کمک میکنه اگر هم نمیدونستید مهم نیست یکم وقت بیشتری باید بگذارید.

تویه این لیست دو نقطه نظر من رو برای دشت لار جلب کرد یکی کوه عسل عسل و یکی آب سفید که روی هر دو کلیک می کنم و برای مثال برای کوه عسل عسل صفحه زیر رو خواهم داشت :

 

خوب اطلاعات هوا شناسی کوه عسل عسل رو در دشت لار داریم و با کلیک روی گزینه DayForecast-7 میتونیم اطلاعات روزهای آینده اون رو هم ببینیم . فقط یه نکته مهم . برای اینکه مطمن بشیم این نقطه به صورت صحیحی روی سایت تعریف شده می تونیم این نقطه یعنی کوه عسل عسل رو در نقشه گوگل مپ نیز مشاهده کنیم . برای اینکار روی گزینه map که به صورت قرمز در عکش دورش رو خط کشیدم کلیک کنیم و روی نقشه باز شده نا انتها زوم می کنیم. نتیجه چنین خواهد بود :

همانطور که در تصویر مشخصه و با توجه به اطلاعات قبلی خودم کوه عسل عسل به درستی در این سایت مارک شده و اگر هم به اسم دیگه ای ثبت شده بود خیلی مهم نبود بلکه مختصات نقطه مهمه که در اینجا نزدیک به نقطه مورد نظر ما نیز هست.

پیش بینی برای کوه عسل عسل بارندگی برف است . برای تمرین بیشتر اطلاعات نقطه دیگری به نام سفید آب رو هم بررسی می کنیم و چنین نقطه ای در این سایت با این نام ثبت شده :

این نقطه هم نزدیک نقطه مورد نظر ماست و این نقطه هم بارندگی دارد پس می توانیم مطمئن شویم که دشت لار بارندگی دارد .

با استفاده از این روش می توانیم برای بسیاری از کوهها نیز مانند همین کوه عسل عسل پیش بینی آب و هوا داشته باشیم هرچند به تفکیک ارتفاع به ما گزارش نمی دهد.

با استفاده از این سیستم می توانید برای هر کجا که دلتان می خواهد گزارش پیش بینی آب و هوا رو برای تا هفت روز آینده داشته باشید و برنامه های طبیعت گردی و ماجراجویی های خودتون رو برنامه ریزی کنید. ضمنا شعاع جستجو رو می تونید کم زیاد کنید و 10 کیلومتر تنها یه پیشنهاده از طرف من.

خوب میتونید شما هم یه امتحانی بکنید و اگه سوالی داشتید با من درمیون بگذارید.

موفق باشید